Isnin, 4 April 2011

Tip Ibu Mengandung: Berhati-hati dengan ancaman keguguran.

Ancaman keguguran atau “threatening abortion” adalah satu perkara serius yang perlu anda ambil kira. Bagi ibu mengandung, potensi untuk berlakunya keguguran adalah tinggi jika mereka mengalami ancaman keguguran.

Biasanya keguguran mudah berlaku pada trimester pertama dan trimester kedua. Hal ini kerana pelekatan ovum-sperma yang masih lemah pada rahim menyebabkan ia mudah gugur.

Setiap ibu mengandung perlu peka terhadap tanda-tanda atau simptom ancaman keguguran ini. Antara tanda ancaman keguguran ini adalah seperti kekejangan pada bahagian perut atau abdomen. Selain daripada itu perhatikan juga sekiranya terdapat darah atau cecair yang berwarna coklat yang keluar dari vagina(faraj).

Terdapat juga kes dimana ancaman keguguran ini menunjukkan simptom seperti kekejangan otot kaki dan sakit bahagian belakang.

Apa yang perlu anda lakukan jikalau tanda-tanda ancaman keguguran ini melanda diri anda?

Dalam Pakej Panduan Kesihatan Wanita Hamil ada menyarangkan jika wanita hamil itu mengalami tanda seperti kekejangan bahagian abdomen yang berterusan dan terdapat cairan coklat atau merah yang keluar dari faraj, maka segeralah dirujuk kepada klinik kesihatan atau hospital yang terdekat.

Anda mungkin akan dimasukkan ke wad selama beberapa hari.

Ketika di hospital atau klinik kesihatan, wanita yang mengalami ancaman keguguran akan diperiksa oleh Doktor faraj mereka. Ini memastikan sejauh manakah berlakunya keguguran itu.



Selain daripada itu, kandungan sel darah putih anda juga akan disemak bagi memastikan tiada jangkitan atau bakteria dalam darah anda.

Untuk makluman, jangkitan dan kehadiran bakteria dalam darah juga merupakan salah satu faktor terjadinya ancaman keguguran.

Menurut Pakej Panduan Kesihatan Wanita Hamil lagi, ibu mengandung perlu sentiasa peka terhadap setiap perubahan pada kehamilan mereka. Ketika trimester pertama dan trimester kedua perbanyakkan berehat.




Hindari diri daripada melakukan perkara yang berat dan perkara yang boleh mencetuskan stress terhadap diri ibu mengandung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...