Khamis, 21 April 2011

Suplemen terbaik untuk wanita

Dari Majalah Rapi Bil 131

Soalan
Sebagai wanita yang berusia 30-an, apakah suplemen terbaik untuk saya? Untuk pengetahuan, saya tidak mengalami sebarang penyakit merbahaya dan belum pernah mengamalkan sebarang suplemen sehingga hari ini.

Liyana Abu bakar
Sungai Buluh, Selangor

Jawapan
Suplemen yang disaran untuk wanita yang berusia sekitar 30-an ialah:

1)Multi Vitamin Dan Mineral
Multivitamin dan minirel adah suplemen asa bagi setiap orang pada hari ini. Ia kerana gaya pemakanan kita sekarang lebh berbentuk kepada makanan segera. Seperti yang kita tahu, makanan segera sebenarnya kekurang vitamin dan khasiat yang sangat diperlukan oleh fungsi tubuh.

Multivitamin dan minerel adalah seperti "insurans khasiat" yang akan mengantikan banyak khasiat0khasiat yang yang tidak kita perolehi dalam diet harian. Sebaiknya, ambillah multivitamin dan minirel dalam bentuk cecair bio kerana lebih mudah diserap tubuh.

2) Evening Primerose Oil 1000mg (EPO)
Evening Primorose Oile sudah lama dikenali sebagai sahabat baik wanita. Ini kerana minyak ini membantu menjana kesihatan wanita dalam banyak aspek. Berikut adalah beberapa sebab mengapa anda perlu mengambil EPO:

a) Membantu melegakan pre-menstrual simptom (PMS)
EPO membantu menghilangkan gejala PMS seperti kejang perut, jerawat, lebihan air, perubahan mood, dan juga kesakitan. Bahkan ia turut mengimbangkan hormon wanita dan melegakan simptom.

b) Membantu melembapkan kulit dari dalam
Hormon wanita memainkan peranan penting dalam struktur dan tekstur kulit. Jadi, EPO membantu melembapkan kilut dari dalam sehingga keluar dengan meransang sel kulit untuk "menyimpan" lebih banyak air, menjadikan kulit lebih licin dan lembut tatkala disentuh.


3) Kalsium
Sebenarnya, wanita harus mengambil kalsium pada usia muda lagi. Ini kerana pengambilan kalsium pada peringkat ini akan membantu tubuh membina tulang yang kuat. Bahkan ia turut mengurangkan risiko oesteoporosis. Untuk wanita yang baru memasuki usia 30-an, jumlah kalsium yang dirancangkan ialah 600mg-1200mg kalsium dalam sehari.

Artikel dari http://petuakahwin.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...