Isnin, 18 April 2011

Rawatan payudara

Dari Mingguan Malaysia Bil 1366

GUNAKAN PELEMBAB
Gunakan pelembab ringan atau minyak sweet almond, 2 hari sekali jika puting susu dan aerola kering dan pecah-pecah. Tambahkan beberapa titis minyak pati seperti lavender dan neroli, untuk melembutkan sekaligus mengharumkannya.

Hindari kegiatan menggosok payu dara dengan tuala secara kasar, kerana akan mengakibatkan puting susu terasa sakit dan perih.

MASKER
Tidak hanya kulit wajah yang perlu masker, payudara juga perlu rawatan tersebut. Teknik mengencangkan kulit wajah dengan masker juga boleh diguna pakai untuk payudara. Lakukan dengan masker khusus payudara. Biasanya masker ini diperbuat dari bahan asas tepung beras.

Caranya: sapukan masker yang sudah dicampurkan air mawar pada payudara dengan bantuan berus. Beiarkan selama 10-15 minit atau sampai kering. Setelah itu, bilas dengan air suam sehingga bersih dan tekap perlahan-lahan dengan ais. Terakhir, lapkan payudara dengan kapas yang telah dibasahi dengan penyegar. Selain mengencangkan, rawatan ini juga bertujuan untuk menghasulkan kulit dan memperindahkan bentuk payudara.

Artikel dari http://petuakahwin.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...