Isnin, 11 April 2011

Rawatan Alternatif atau Rawatan Antibiotik Untuk Keputihan?

Pada masa sekarang terdapat 2 cara yang memang berbeza untuk merawat keputihan.

Iaitu secara rawatan semulajadi ataupun rawatan konventional seperti penggunaan antibiotik.

Untuk pengetahuan awak, masing-masing ada kelebihannya. Namun kedua-dua rawatan ini awak boleh gunakan untuk merawat keputihan. Ia terpulang pada diri masing-masing.

Antibiotiks - Inilah ubat yang biasa Doktor akan bagi untuk merawat keputihan setelah diagnose dilakukan.

Antibiotik dibagi bertujuan untuk menghapuskan bakteria dan untuk menghilangkan keputihan dalam tempoh yang sementara. Dan peratusan untuk dijangkiti kembali keputihan ini adalah tinggi.

Penggunaan antibiotik ini memang berkesan tetapi ia juga ada kesan sampingan yang tidak diingini. Malah tidak semua antibiotik sesuai digunakan untuk ibu hamil.

Awak tahu tak bagaimana antibiotik ini berfungsi?

Antibiotik telah di design secara sintetik untuk membunuh bakteria. Ia adalah sejenis bahan kimia memberikan kelegaan dan menghilangkan simptom jangkitan bakteria untuk tempoh yang sementara.

Seperti yang saya katakan sebelum ini bahawa antibiotik telah di design untuk membunuh semua bakteria. Ini termasuklah membunuh bakteria baik juga.

Selepas berhenti memakan antibiotik, bakteria jahat akan kembali menjakiti bahagian genital. Ketika ini bakteria baik sudah dihapuskan. Maka jangkitan keputihan berulang kembali.

Rawatan Semulajadi - rawatan semulajadi adalah lebih mudah digunakan berbanding antibiotik. Tiada bahan kimia sintetik dan ia amat sesuai dengan badan kita. Oleh itu penggunaan yang lama antibiotik tidak digalakkan.

Selain itu kesan sampingan rawatan semulajadi tidaklah berbahaya berbanding rawatan antibiotik. Malah ia memberikan perlindungan yang lebih lama dari serangan kembali bakteria keputihan.

Ramuan untuk rawatan semulajadi ini banyak sebenarnya. Antaranya adalah penggunaan yogurt, kultur hidup, acid borik dan herba.

Selain itu rawatan pencegahan semulajadi juga amat penting dalam menghindari keputihan daripada terjadi semula.

Melalui rawatan semulajadi ini ia memberikan kelegaan kepada kaum wanita kerana tiada lagi bau yang kurang menyenangkan, tiada lagi kegatalan dan yang lebih penting ia dapat meningkatkan lagi keyakinan diri seseorang wanita.

Jadi awak tidak perlu lagi bersusah payah berjumpa dengan Doktor untuk bercerita keputihan anda.

Saya pasti rawatan alternatif ini pasti memberi kelegaan kepada awak dan awak boleh dapatkan rawatan alternatif ini pada laman web ini:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...