Soalan;
Mohon pencerahan daripada ustaz. Tiga orang
sahabat lelaki zaman sekolah saya singgah di rumah saya. Mereka sempat
bersolat maghrib dan isyak serta djamukan sedikit maknan oleh ibu, nenek
dan ibu saudara saya. Namun, tidak lama usai solat isyak, Atuk saya
yang baru pulang dari surau mula “menegur” sahabat-sahabat saya. Atuk
menegaskan bahawa beliau tidak ingin bersubahat bersama kerana haram
sekumpulan lelaki menziarah seorang wanita bukan mahram. Saya malu
dengan tindakan Atuk menegur sahabat saya yang datang berziarah. Soalan
saya, apakah benar Islam tidak membenarkan ziarah-menziarahi sebegini?
Jawapan;
Nabi SAW menegah lelaki ajnabi* dan wanita ajnabiyah* berduaan sebagaimana sabdaNya;
“Janganlah seorang lelaki bersunyian dengan seorang wanita (yang bukan
mahramnya), dan janganlah seorang wanita bermusafir kecuali dengan
disertai oleh mahramnya” (Soheh al-Bukhari; 3006. Soheh Muslim;
424/1341. Dari Ibnu ‘Abbas RA).(*ajnabi/ajnabiyah; yang asing, iaitu
tiada ikatan mahram).
Istilah berdua-duaan/bersunyian hilang
apabila dihadiri bersama oleh orang lain. Oleh itu, para ulama
(antaranya Imam an-Nawawi) menfatwakan; jika perjumpaan antara lelaki
dan wanita disertai oleh orang lain sama ada oleh lelaki yang menjadi
mahram wanita itu (bapanya, abangnya, anaknya yang telah baligh dan
sebagainya), atau wanita yang menjadi mahram lelaki tersebut (ibunya,
kakaknya atau sebagainya), atau dihadiri bersama oleh wanita lain yang
dipercayai yang menemani (seperti kes di atas; si yang bertanya ditemani
oleh ibu, nenek dan ibu saudara), maka perjumpaan itu dibolehkan pada
hukum Syarak kerana ia terkeluar dari makna khalwah
(berdua-duaan/bersunyian) yang dilarang Nabi SAW dalam hadis tadi. Namun
ia terikat dengan syarat; aman dari fitnah dan keraguan.
Maka
yang diharamkan ialah; berdua-duaan/bersunyian antara seorang lelaki dan
seorang wanita (keduanya ajnabi) tanpa dihadiri orang ketiga bersama
mereka. Menurut Imam an-Nawawi; keharamannya telah diijmakkan ulama.
Menurut beliau lagi; turut diharamkan ialah jika yang hadir bersama
mereka itu ialah lelaki yang tidak disegani oleh mereka kerana masih
kecil seperti anak berusia dua atau tiga tahun atau seumpamanya kerana
kewujudannya sama seperti tiada. Begitu juga, turut diharamkan ialah
jika berhimpun ramai lelaki dengan seorang wanita. Adapun jika berhimpun
seorang lelaki dengan ramai wanita, mengikut pandangan yang soheh;
dibolehkan (*dengan syarat tadi, iaitu; aman dari fitnah dan keraguan).
(Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi).
Merujuk kepada soalan,
maka diboleh seorang wanita menerima tetamu lelaki dirumahnya dengan
syarat mematuhi hukum-hakam dan adab yang telah ditetapkan Syariat,
antaranya;
1. Dihadiri oleh orang lain yang disegani sebagaimana dijelaskan tadi
2. Tidak membuka aurat
3. Selamat dari fitnah dan keraguan
4. Menjaga adab-adab pergaulan lelaki dan perempuan; tidak berlaku ikhtilat.
5. Tidak disertai program maksiat
http://ilmudanulamak.blogspot.com/
Sumber
Tiada ulasan:
Catat Ulasan