Khamis, 5 April 2012

Tips Ibu Mengandung: Sesuaikan Evening Primrose Oil (EPO) untuk ibu mengandung?

Evening Primrose Oil atau bahasa singkatannya EPO amat terkenal dalam kalangan wanita di Malaysia kini. Supplement ini dikatakan dapat melegakan sindrom pra haid yang menyakitkan dan juga ia dapat meningkatkan peratusan wanita untuk hamil.

Evening Primrose Oil ini mengandungi struktur kimia gamma linolenic yang bertindak sebaga prekursor dalam penghasilan prostaglandin.

Kehadiran prostaglandin dalam badan kita akan mengubah beberapa kesan fisiologikal terhadap tubuh badan kita. Antara perubahan yang terhasil dengan kehadiran prostaglandin ini adalah mencetuskan tindakan pengecutan rahim (uterine contractions).

Menurut Panduan Kesihatan Ibu Hamil kesan yang dicetuskan oleh prostaglandin ini akan membantu para ibu untuk bersalin kelak.

Diakhir trimester atau pada 9 bulan kehamilan, ibu hamil digalakkan untuk mengambil Evening Primrose Oil bagi membantu dan memudahkan proses kelahiran.

Tetapi, jika tempoh mengandung baru mencecah trimester pertama dan kedua adalah amat dilarang untuk mengambil Evening Primrose Oil ini. Hal ini kerana dikhuatiri ancaman keguguran akan dialami oleh ibu mengandung.

Dalam Panduan Kesihatan Ibu Hamil ini lagi, anda jangan terkejut kerana ia merangkumi segala aspek berkaitan kehamilan selain daripada masalah supplement ketika hamil termasuklah perkara berkaitan keguguran.

Selain itu, ramai pasangan tidak tahu punca-punca kepada berlakunya keguguran. Malah ada diantara mereka ‘sengaja’ mendekatkan diri mereka kepada risiko berlakunya keguguran.

Jadi dengan Panduan ini diharapkan bakal ibu-bapa lebih peka terhadap sebarang risiko yang boleh membawa kepada keguguran.

Apa yang istimewanya Panduan ini adalah, ia bukan sahaja menceritakan masalah-masalah yang bakal ibu mengandung hadapai malah ia juga ada menerangkan lebih ‘detail’ termasuk gambar rajah apa yang perlu wanita mengandung lakukan supaya senang untuk bersalin kelak.

Kini, pelbagai maklumat berkaitan ibu mengandung senang sahaja boleh didapati secara online. Rujuk sahaja laman web Panduan Kesihatan Ibu Hamil untuk mendapatkan pelbagai maklumat berkaitan penjagaan kesihatan ketika hamil.

Sumber ini dipetik daripada:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...